Wednesday 4 June 2014

ati x keruan..... fikiran berkecamuk.........

seminggu telah berlalu lepas aku dapat tahu sume tu.. smgu aku dlm keadaan x keruan, berkecamuk, kecewe, terluka, sedey.. sume prasaan bercampur baur.. otak x dpt berfikir dgn waras.. bdn x berhenti menggigil slame smgu tu.. selera mkn putus.. kekecewaan yg teramat dlm.. x disangka2 begini jd yer.. x disangka2 aku tertipu lagi.. x disangka2 sejarah berulang kembali.. 

pelbagai pertanyaan timbul.. kenapa? mengapa? dimana silap yer? rapuh sungguh cinta & hatinya.. besar sungguh dosa & salah aku sehingga sggp diperlakukan sebegini.. tapi ati ttp selalo beristighfar.. doa dipanjatkn ke hadrat Illahi.. mohon petunjuk & kekuatan utk aku hadapinya.. stiap ms ati x henti2 berzikir.. mencari ketenangan.. cuba kembali berfikiran secara waras.. dan akhirnya.. aku temui keredhaan dlm kesakitan.. pd petang itu, aku dpt merasakan satu ketenangan yg menyusup msk ke dlm ati.. jauh disudut ati terasa ada satu kelegaan.. disaat itu, tiada lg persoalan.. tiada lg kecelaruan perasaan & fikiran.. aku tenang.................

sesungguhnya janji Allah itu pasti.. 'redha setiap ujian yg dtg, maka ati akn menjadi tenang'.. aku bertakafur.. bermuhasabah diri sendri.. melihat kembali akan dosa2 yg telah aku lakukan.. dan aku tersenyum syukur kpd Yang Maha Esa.. kerana Dia menyayangiku.. Dia memberi ku ujian ini.. Dia memberiku kesakitan ini.. telah diriwayatkan.. Allah x kan memberi ujian diluar kemampuan hamba2 nya.. aku terima sumenya dgn kelapangan ati.. aku redha sumenya dgn menggangap ini balasan dosa2 ku yg lalu.. aku bersyukur Dia menjentik ati aku utk mengingatiNya.. utk tunduk menyerah kpdNya.. telah jgk diriwayatkan.. 'ketika ujian/musibah dtg melanda.. Allah tidak mntk kter utk mencari jln keluar ttapi Allah menyuruh kiter bersabar & berdoa kpdNya'.. itulah yg aku lakukan skrg.. 

aku percaya akan aturan idop yg telah ditentukan.. aku yakin setiap yg berlaku pasti ade hikmahnya.. walau sakit tuk aku laluinya mungkin nnt disebalik kesakitan ada kebahagian yg menanti.. 'sesungguhnya Allah tidak memberi apa yg kter minta tetapi Allah memberi apa yg kter perlukan' .. ya.. aku berpegang pd kata2 ini.. semoga aku tros diberi kekuatan.. diberi ketabahan.. diberi kesabaran.. 

 

 

1 comment: